400 ton minder C0₂- uitstoot dankzij ecodesign-luiers van Boni Selection

Bij Colruyt, OKay en Spar liggen er vanaf vandaag nieuwe luiers van huismerk Boni Selection in de rekken die in totaal jaarlijks 400 ton minder CO²-uitstoot veroorzaken. Colruyt Group hanteerde samen met zijn leverancier voor de allereerste keer het ecodesign-principe: ze berekenden de ecologische voetafdruk van de hele productlevenscyclus en pakten de factoren met de grootste CO₂-impact aan. Resultaat: de luiers bevatten minder grondstoffen, de productie draait op groene stroom en er is minder transport nodig.

4.250 luiers per kind

Producten hebben altijd een impact op het klimaat en dat tijdens de volledige levenscyclus: grondstofwinning, productie, verpakking, vervoer, afvalverwerking … Dat geldt ook voor luiers, want elke baby heeft gemiddeld 5 luiers per dag nodig, zo'n 850 dagen (of 2,5 jaar) aan een stuk. Dat komt neer op 4.250 luiers per kind. "Bij Colruyt Group willen we de producten van onze eigen merken stap voor stap verduurzamen. Voor onze luiers beseften we dat de grootste CO²-impact tijdens de productie, het transport en de afvalverwerking plaatsvindt", zegt Astrid Baeten, manager sustainable sourcing bij Colruyt Group. "Daarom namen we contact op met onze leverancier om samen de hele keten te herbekijken."

Minder houtpulp

Colruyt Group berekende samen met zijn leverancier de ecologische voetafdruk van de luiers en analyseerde waar precies in de keten de grootste CO²-impact zit. "We kwamen uit bij drie factoren waar we zelf vat op hadden: de materiaalsamenstelling, het energieverbruik tijdens de productie en het transport", zegt Astrid Baeten. "De nieuwe luiers bevatten veel minder houtpulp en iets meer superabsorberend polymeer. Daardoor zijn ze lichter en dunner, maar tegelijk ook meer absorberend, wat uiteindelijk toch hun primaire functie is. De kwaliteit bleef altijd voorop staan", aldus Baeten.

Door hun dunnere vorm nemen de luiers minder plaats in tijdens het transport, en zorgen ze ook voor 300 ton minder huishoudelijk afval per jaar. Bovendien worden ze zo dicht mogelijk bij huis gemaakt, in Duitsland. In totaal betekent dat 40 vrachtwagens minder per jaar. Ten slotte draait de fabriek van de leverancier nu op groene stroom. Astrid Baeten: "Alles samen verminderden we zo de CO²-uitstoot met 5% of 400 ton, het equivalent van de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 143 personenwagens."

Pilootproject met steun van de EU

Het is de eerste keer dat Colruyt Group samen met een van zijn leveranciers het ecodesign-principe toepast op een product van eigen merk. Dat houdt in dat je al tijdens de productontwikkeling rekening houdt met de impact op het klimaat, en dus niet alleen met economische, technische of menselijke criteria. De volledige levenscyclus van een (nieuw of bestaand) product of proces wordt in kaart gebracht, van grondstof tot consument. Het pilootproject van Colruyt Group kadert in een ruimer project van de Europese Commissie dat onderzoek doet rond het meten van de ecologische voetafdruk van producten, en kreeg ook de steun van de Vlaamse overheid.

Silja Decock, persverantwoordelijke Colruyt Group
Tel.: +32 (0)473 92 45 10