Colruyt legt in Dour voor het eerst gratis shuttlebussen in voor 10.000 festivalgangers

Nieuwe locatie camping zet aan tot unieke samenwerking tussen Colruyt Dour en Festival Dour

Tijdens Dour Festival midden juli krijgt de plaatselijke Colruyt-winkel gemiddeld 10.000 festivalgangers per dag over de vloer. Dit jaar ligt de camping op ongeveer 4 kilometer van Colruyt Dour, iets verder dan gewoonlijk. Om ervoor te zorgen dat festivalgangers makkelijk hun inkopen kunnen doen, bundelen Colruyt en Dour Festival hun krachten en leggen ze gratis shuttlebussen in tussen het kampeerterrein en de winkel. De Colruyt-winkel wordt ook helemaal omgebouwd tot een festivalwinkel, met extra veel ruimte voor festivalfavorieten zoals Cara Pils en Aïki Noodles.

Met shuttlebus naar de winkel

De Colruyt-winkel in Dour en de organisatie van Dour Festival werken al een tiental jaar samen om festivalgangers te voorzien van eten en drinken. De camping ligt dit jaar verder dan gewoonlijk, daarom legt Colruyt de eerste 4 dagen 2 shuttlebussen in. Christophe Dehandschutter, directeur Verkoop van Colruyt Laagste Prijzen, legt uit: “We bieden onze expertise aan in logistiek en retail. We leveren voor het eerst een twintigtal basisbenodigdheden aan de campingwinkel van Dour, waaronder dranken, chips, bereide maaltijden en deo. Voor meer kunnen festivalgangers in onze eigen Colruyt-winkel terecht met de shuttlebussen. Ze vinden er al hun eten en drinken voor de laagste prijzen.” De speciaal bestickerde bussen met 65 plaatsen zullen tussen 10 en 15 u. om het kwartier pendelen tussen de winkel en het kampeerterrein. “Festivalgangers kunnen dus snel hun voorraad inslaan en daarna voluit genieten van het festival. En aangezien Colruyt Dour elke dag gemiddeld 10.000 festivalgangers over de vloer krijgt, zorgt de shuttledienst ook voor minder autoverkeer.”

Supermarkt wordt festivalwinkel

Om de toestroom van festivalgangers in goede banen te leiden, ondergaat Colruyt Dour een transformatie. “Een deel van de laad- en losruimte wordt omgevormd tot winkelzone voor de verkoop van grote volumes bier en water. Niet alleen drank doet het goed in de verkoopcijfers, maar ook waterpistolen en vochtige doekjes vliegen de deur uit”, zegt Christophe Dehandschutter. "Vorig jaar verkocht de winkel een vijftiental paletten Cara Pils in blik, 2.600 stuks Aïki Noodles en 1.200 stuks taboulé van Boni Selection. De handgel van Biover deed het 12 keer beter dan normaal, de verkoop van Cristaline-verstuiver vertwintigvoudigde en er gingen ook 162 waterpistolen de deur uit.”

Acties tegen zwerfvuil

De gemeente Dour streeft ernaar om de properste gemeente te zijn tijdens de festivalperiode. Ook Colruyt schaart zich achter dit engagement en spant zich dit jaar nog meer in om afval te reduceren aan de winkel in Dour. Christophe Dehandschutter: “Dit jaar gaan we nog een stapje verder door op de parking 2 grote sorteereilanden te plaatsen. Elk eiland heeft een container van 2.000 liter voor restafval, een even grote voor pmd en een glasbol van 4.000 liter, die allemaal 2 keer per dag geleegd worden. Voorts zal de winkel extra veel kartonnen dozen aanbieden. Zo kunnen de festivalgangers gemakkelijk en plasticvrij hun boodschappen naar de camping vervoeren.” Al die initiatieven maken niet alleen deel uit van het bredere actieplan van Colruyt Group ‘Samen voor minder zwerfvuil’. Ze sluiten ook nauw aan bij de inspanningen die Dour Festival zelf levert om een duurzaam festival te zijn.

Meer info?

Yana Morren, persverantwoordelijke Colruyt Laagste Prijzen