Colruyt Group lanceert digitaal platform 'Productzoeker' en helpt klanten zo bij bewuste voedingskeuzes

Colruyt Group lanceert vandaag de unieke website “Productzoeker”. Dit digitale platform biedt diepgaande informatie over voedingsproducten van de huismerken van de groep zoals Boni Selection en Everyday die verkrijgbaar zijn in Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group en Collect & Go. Via filtering vindt de consument er vlot de huismerkproducten die in zijn voedingspatroon of dieet passen. Dat zal het leven vergemakkelijken van bijvoorbeeld mensen met een allergie of intolerantie, maar ook van iedereen die op zoek is naar betrouwbare informatie over ingrediënten en voedingswaarden of duurzaamheidsinformatie. Dit is een nieuwe stap in de doelstelling van de groep om klanten zo transparant mogelijk te informeren over het bestaande productaanbod en hen te ondersteunen bij hun bewuste voedingskeuzes.

Opgebouwd vanuit de leefwereld van de klant

Voor de ontwikkeling van dit digitale platform (www.productzoeker.be) vertrok Colruyt Group  van de heel diverse noden, verwachtingen en beweegredenen van de hedendaagse consument. Frans Colruyt, COO bij Colruyt Group: “We leven in complexe tijden met een overaanbod aan informatie, wat vaak voor onzekerheid en verwarring zorgt. Tegelijkertijd zijn er steeds meer mensen die bewust willen of moeten eten, uit noodzaak, voor hun eigen welzijn of voor een betere wereld. Daarom willen we de consument via dit platform vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie.”

Productzoeker biedt de meest volledige informatie over de huismerkproducten die verkrijgbaar zijn in de voedings-winkelformules van Colruyt Group: Everyday, Boni Selection, Graindor koffie, aperitieven en sterke dranken. “We trekken bewust de kaart van de huismerkproducten omdat de productinformatie hiervan geborgd wordt door onze eigen, interne kwaliteitsdienst en diëtisten. Met onze huismerken gaan we verder qua informatieverstrekking dan wat momenteel wettelijk verplicht is”, aldus Frans Colruyt. Door te zoeken op onder meer ingrediënten, benaming, trefwoorden en barcode vindt de consument vlot de huismerkproducten die voldoen aan zijn persoonlijke voedingsbehoeften.

Wegwijs bij voedingsallergie of -intolerantie

Colruyt Group focust met Productzoeker in eerste instantie op een aantal voedingsprofielen waarbij de nood aan betrouwbare informatie vandaag heel hoog is. Zo biedt de website nu specifieke ondersteuning aan mensen met een voedingsallergie of –intolerantie: er kan bijvoorbeeld gefilterd worden op de 14 wettelijke allergenen. Later zal het platform, dat voortdurend geüpdatet wordt, zich ook toespitsen op onder meer mensen die bijvoorbeeld vegetarisch of veganistisch willen eten. Frans Colruyt: “Deze website is uniek in z’n soort. Nu kunnen consumenten gemakkelijk  zoeken binnen het assortiment naar specifieke producten – bijvoorbeeld naar glutenvrije koekjes of bereide gerechten zonder ei. We maken het  zeer gemakkelijk om precies die keuzes te maken die passen in een  individueel voedingspatroon. Met een dergelijke verhoogde service naar de consument willen we als retailer zo onze maatschappelijke rol verder invullen.”

Transparante en diepgaande productinformatie

Productzoeker biedt naast algemene info over gezondheid, allergenen en intoleranties ook nieuws over de afkomst en de duurzaamheid van de eigenmerkenproducten van de groep. Frans Colruyt: “Op deze manier willen we op een heel transparante manier meer diepgaande productinformatie meegeven. Zo kunnen we heel concreet per product aangeven waar bijvoorbeeld de nutritionele samenstelling werd aangepast – een werk waarbij we al jaren de hoeveelheden zout, suiker en vetten verlagen in onze eigen-merken-producten”.

Consumenten kunnen zich bovendien ook aanmelden om deel te nemen aan vergelijkende smaaktesten van producten. Zo kunnen ze mee feedback geven over de samenstelling van nieuwe producten of de aanpassing van bestaande producten.

“Website vult bestaande apps perfect aan”

Met Productzoeker is Colruyt Group niet aan z’n proefstuk toe wat betreft het aanreiken van hulpmiddelen om de consument te helpen bij zijn voedingskeuzes. In 2016 werd de SmartWithFood app gelanceerd, waar vandaag alle producten van de Colruyt Group-voedingswinkels in vervat zitten. Met deze app kunnen klanten in de winkel bijvoorbeeld barcodes van producten scannen, en zo de samenstelling ervan zien, en ook alternatieven ontdekken.

Daarnaast bestaat de MyColruyt App. Dat is een applicatie die klanten helpt om slimme boodschappenlijstjes te maken, en waar klanten ook een voorkeur zoals “glutenvrij” kunnen meegeven. Recepten en producten die glutenvrij zijn, worden aangeduid met een ‘duimpje’.

“Waar MyColruyt eerder een ‘shopping buddy’ is, focust SmartWithFood zich op de product-info ‘on-the-spot’. Productzoeker is dan eerder de nog grotere, algemene database die klanten kunnen raadplegen, voordat ze bijvoorbeeld aan hun boodschappen willen beginnen. Zo vullen de drie digitale tools elkaar perfect aan”, aldus Frans Colruyt.

Hanne Poppe & Silja Decock