Colruyt Group wil gaan voor een transparante stabiele melkprijs

Werken naar een samenwerking met partner Inex en diens melkveehouders: lange-termijn, stabiel businessmodel voor alle actoren in de keten.

Halle, 21 februari 2019 – Colruyt Group wil de melkveehouder een stabiele en transparante melkprijs bieden, en gaat hiervoor een partnership aan met Inex. De melkveehouders die aangesloten zijn bij Inex, kregen vandaag het voorstel om in te tekenen voor deze samenwerking om zo een transparante en stabiele prijs van 34,76 cent/liter te ontvangen voor een deel van hun melkvolume. Op die manier kan hen voor een periode van vijf opeenvolgende jaren een vaste afzet en een zekerheid qua inkomsten gegarandeerd worden. Colruyt Group wil zo streven naar een lange-termijn en stabiel businessmodel voor alle spelers in de Belgische keten. Als er voldoende melkveehouders intekenen, zullen de eerste producten (onder de Boni Selection-vlag) vanaf april 2020 beschikbaar zijn in de voedingswinkels van Colruyt Group.

Een stabiele, transparante melkprijs voor melkveehouders

De Belgische melksector is vaak onderhevig aan fluctuerende prijzen. Om meer transparantie te voorzien in de keten, en bij te dragen tot een stabieler inkomen voor de Belgische melkveehouder, slaan Colruyt Group en Inex de handen in elkaar. Concreet werd overeengekomen om een samenwerking aan te gaan voor een periode van vijf jaar en dit met een vaste, transparante prijs van 34,76 cent/liter voor de melkveehouder. De 450 bij Inex aangesloten melkveehouders kregen vandaag dit voorstel, en hebben nu zes weken de tijd om in te tekenen voor een percentage tussen 15% en 30% van hun volume.

De melkprijs die de melkveehouder zal ontvangen werd bepaald na een intense oefening waarbij heel concreet cijfermateriaal van verschillende melkveehouders over een langere periode werd bekeken. Bovendien werden deze individuele cijfers achteraf nog getoetst aan publiek beschikbaar cijfermateriaal. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Fine Food, Private Label en Retail Services bij Colruyt Group, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep, geeft aan: “Voor ons moet de stabiele prijs ervoor zorgen dat de melkveehouders een vast inkomen hebben en dat ze kunnen investeren. Deze prijs, waarvan de berekening niet over één nacht ijs is gegaan, beantwoordt hier volgens ons aan”.

Nieuwe productielijn voor Boni Selection-melkreferenties

Als het project van start kan gaan bij voldoende inschrijvingen, investeert Inex speciaal hiertoe in een nieuwe productielijn die zo efficiënt mogelijk wordt ingezet om de capaciteit aan te kunnen. Stefan Goethaert voegt toe: “We kiezen voor Inex omdat zij al lang een Belgische partner zijn, ze de positieve wil hebben om bij te dragen tot het project én dezelfde visie en doelstellingen hebben. We kijken erg uit naar een verdere constructieve samenwerking en hopen dat iedereen zal intekenen”.

De samenwerking heeft betrekking op het merendeel van de Boni Selection-melkreferenties (te koop bij de verschillende food-formules van de groep) waarbij dit partnership duidelijk op de verpakking te zien zal zijn. De eerste producten zullen beschikbaar zijn in de winkels in april 2020, en dat is meteen het moment waarop de afgesproken vaste melkprijs met de melkveehouders zal ingaan.

De prijs voor de melkveehouders blijft vijf jaar dezelfde, terwijl de prijzen in de winkels de bestaande marktprijzen zullen volgen. “Bij Colruyt Group zijn de aan- en verkoopprijzen volledig gescheiden: wat wij betalen aan onze leveranciers is losgekoppeld van wat de klant betaalt in de winkel,” voegt Stefan Goethaert toe.

Nieuwe mijlpaal in landbouwbeleid Colruyt Group

Dit initiatief past in de ambitie van Colruyt Group om zich zoveel mogelijk in België te bevoorraden en de keten verder constructief te blijven ondersteunen. “Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die de sector ondervindt. Als Belgische retailer willen we zo de lokale economie en in het bijzonder de landbouw ondersteunen en stimuleren, door ervoor te zorgen dat de grote volatiliteit voor de landbouwer onder controle is. Via deze creatie van transparantie en partnership willen we het vertrouwen verder opbouwen met de sector. We zijn trouwens nog één van de enige retailers die zich voor 100% bevoorraadt met Belgische melk”, geeft Stefan Goethaert aan.

Colruyt Group heeft zich steeds actief en constructief getoond binnen het federale ketenoverleg, en nam haar verantwoordelijkheid op door deel te nemen aan verschillende steunmechanismen. Stefan Goethaert besluit: “We zijn als retailer de laatste schakel in de keten voor de consument. We hebben daarom een goede voeling met wat de consument wil: als retailer willen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen om daar op een zo duurzaam mogelijke manier aan te beantwoorden. Via een dergelijke samenwerking kunnen we tegemoetkomen aan de vraag van de klant naar een product waarbij ze in alle transparantie kunnen zien dat de melkveehouder een transparante, stabiele prijs krijgt voor zijn bijdrage”.

Voor meer informatie/in geval van vragen, gelieve contact op te nemen met Persdienst Colruyt Group: persverantwoordelijke Hanne Poppe (NL) en Nathalie Roisin (FR) via press@colruytgroup.com / 0473 92 45 10 (NL) en 0497 42 53 04 (FR)

Volg Colruyt Group

Boilerplate Colruyt Group

Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met zowat 570 eigen winkels en 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is ook actief in de foodservice business (levering van voedingswaren aan hospitalen, bedrijfskeukens en horecabedrijven) in België (Solucious). De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen in België (DATS 24), print en document management oplossingen (Symeta) en productie van groene energie (Eoly). De groep telt meer dan 29.900 medewerkers en realiseerde in 2018/19 een omzet van EUR 9,4 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852.