Colruyt rolt als eerste Belgische supermarkt ingesproken boodschappenlijstjes uit voor al zijn klanten

Colruyt start als eerste Belgische supermarkt met ingesproken boodschappenlijstjes voor al zijn klanten. Vanaf vandaag is deze functionaliteit beschikbaar voor iedereen. Klanten spreken hun producten in en voegen deze toe aan hun Colruyt-boodschappenlijstje dat ze nadien kunnen raadplegen in de MyColruyt-app of op colruyt.be. “Samen met onze klanten zijn we ervan overtuigd dat spraaktechnologie kan helpen om hun boodschappen nog efficiënter voor te bereiden”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut.

83 % van testers is enthousiast

Begin dit jaar testte Colruyt Laagste Prijzen gedurende vier weken als eerste Belgische supermarkt in samenwerking met 200 klanten ingesproken boodschappenlijstjes. De test werd uitgevoerd met de versie van Google Assistent uit Nederland en Frankrijk, in afwachting van de Belgische versie.

83 % van de testers gaf hier aan de Colruyt-spraakassistent in het dagelijks leven te willen gebruiken. De testers gebruikten de Colruyt-spraakassistent ook vaker via smart speakers. Er werd voornamelijk thuis getest in keuken en living, en 40 % deed dit samen met partner en/of kinderen.

In cocreatie met de testers ging Colruyt op zoek naar optimalisaties en learnings. Uit de test bleek dat het gebruik van de Colruyt spraakassistent gerust wat intuïtiever mocht zijn. Door in de dialogen meer variatie te stoppen, hebben klanten nu minder het gevoel dat zij met een robot praten.

Leuke anekdote: Colruyt heeft echte ‘conversation design workshops' (“rollenspel”) gehouden om de dialogen met de Colruyt-spraakassistent verder op punt te stellen.

Beschikbaar voor al onze klanten

“OK Google, praat met Colruyt!” Zo kunnen klanten vanaf nu hun producten en hoeveelheden inspreken en toevoegen aan hun Colruyt-boodschappenlijstje. Dit ingesproken lijstje kunnen klanten nadien raadplegen in de MyColruyt-app en op colruyt.be. De Belgische versie van Google Assistent is sinds vandaag ook ter beschikking gesteld op de smart speakers Nest Mini en de Nest Hub, die Google Assistent ondersteunen.

Productsuggesties op maat

De MyColruyt-app en colruyt.be gaan nog een stapje verder en bieden productsuggesties aan op basis van de klant zijn vaak gekochte producten. Als iemand ‘melk’ toevoegt, stelt de app een brik Boni Selection halfvolle melk van 1 L voor als de klant die vaak koopt. Tijdens het winkelen kunnen klanten hun Colruyt-boodschappenlijstje eenvoudig afvinken in de volgorde van de winkelindeling. Of ze sturen het door naar Collect&Go, de onlineboodschappenservice van Colruyt Group. “Het boodschappenlijstje inspreken kan op elk moment en in elke situatie”, legt Guy Elewaut uit. “Thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat.”

Nieuwe website colruyt.be

Het is bovendien geen toeval dat de Colruyt spraakassistent gelanceerd wordt met een nieuwe website. In deze nieuwe website krijgen de producten en laagste prijzen een prominente plaats. Daarnaast is er een integratie met het boodschappenlijstje aan de MyColruyt-app. Op die manier beklemtoont Colruyt nog meer de ontwikkeling en de vernieuwing van zijn digitale kanalen.

Vanaf vandaag is de Colruyt spraakassistent beschikbaar voor al onze klanten. Alle info over hoe te installeren en te gebruiken via www.colruyt.be/spraakassistent.

De smart speakers van Google zijn nu al verkrijgbaar bij DreamLand. Er wordt momenteel bekeken om dit in de toekomst ruimer binnen de winkelformules van Colruyt Group te verkopen.

Meer info?

Yana Morren
Persverantwoordelijke Colruyt Laagste Prijzen
yana.morren@colruyt.be

Download uw foto’s hier.

Volg Colruyt Laagste Prijzen

Boilerplate Colruyt Laagste Prijzen

Over Colruyt

Colruyt is de Laagste Prijzen-supermarkt van Colruyt Group. De winkelketen garandeert al meer dan 40 jaar de laagste prijs voor elk product, op elk moment. Klanten vinden er zowat 10.500 voedings- en 7.500 niet-voedingsproducten, van dagverse groenten en fruit en vlees tot schoonmaak- en verzorgingsproducten. Colruyt onderscheidt zich ook door zijn eenvoud, efficiënt winkelen en inspanningen op het vlak van duurzaamheid. De keten baat  243 winkels uit in België en het Groothertogdom Luxemburg en telt bijna 15.000 medewerkers. Klanten kunnen hun boodschappen ook bestellen in de Colruyt-webshop en afhalen in de ongeveer 200 Collect&Go-afhaalpunten.