Colruyt brengt kookboek voor flexitariërs op de markt

Dinsdag 23 oktober 2018

36ste Colruyt-kookboek bevat 91 vegetarische recepten, waarvan 23 vegan

15 % van de Colruyt-klanten legt af een toe een vegetarisch product, zoals groenteburgers, falafels en roodbeleg, in zijn winkelkar. Dat aandeel flexitariërs - mensen die een of meer dagen per week geen vlees of vis eten - blijft stijgen. Daarom brengt Colruyt op 24 oktober een tweede vegetarisch kookboek uit: ‘Veggie mood’. Het Colruyt-kookteam bedacht 91 recepten voor flexitariërs, maar evengoed voor vegetariërs en veganisten. Groenten spelen de hoofdrol, aangevuld met peulvruchten, granen, noten, pitten en zaden. ‘Veggie mood’ is vanaf 24 oktober verkrijgbaar in alle Colruyt-winkels.

Veranderende veggiemarkt

De interesse voor vegetarische voeding groeit, ook bij Colruyt-klanten. Guy Elewaut, marketingdirecteur Colruyt Laagste Prijzen: “15 % van onze klanten koopt af en toe een product uit ons veggie-assortiment. Daarnaast krijgen we ooksteeds meer vragen van klanten over de vegetarische keuken. Ons kookteam biedt al langer recepten zonder vlees ofvis aan. Een nieuw kookboek was de logische volgende stap.”

Uit kwalitatief marktonderzoek dat Colruyt in 2017 uitvoerde, blijkt dat een groeiend aantal flexitariërs steeds meer stilstaat bij hun eetgewoonten en de impact ervan op het milieu en dierenwelzijn. Zij willen bewuste keuzes maken op het vlak van voeding en zetten daarom vaker vegetarisch op het menu. Als duurzame retailer wil Colruyt daarop inspelen.

Guy Elewaut: “In 2012 maakten we al een vegetarisch kookboek, met de opkomst van de vleesvervangers. Maar de markt is intussen veranderd en het toenemende aantal flexitariërs is op zoek naar nieuwe manieren om vlees en vis te vervangen. Ze willen hun bord anders vullen, met pure ingrediënten zoals groenten, granen, noten, pitten en zaden. Daar hebben we rekening mee gehouden: in het kookboek maken we bijvoorbeeld zelf groentespreads, hummus,

falafels en burgers.”

Van spinazieballetjes tot bloemkoolpizza

‘Veggie mood’ is er voor iedereen die wat vaker vegetarisch wil eten, of dat nu af en toe of elke dag is. In het 36ste Colruyt-kookboek staan 91 recepten voor elk moment van de dag: ontbijtideeën, tussendoortjes, lichte maaltijden, maar vooral ook hoofdgerechten voor door de week of een etentje. 23 recepten zijn vegan. Gezinnen met kinderen zijn de belangrijkste doelgroep voor Colruyt en daarom zijn de gerechten ook lekker voor kinderen. Een bloemkoolpizza, een parmentier van zoete aardappel of een pastagratin met broccolisaus zijn toegankelijk voor het hele gezin. En uiteraard wordt er ook rekening gehouden met de seizoenen.

Ruim assortiment: nu ook parelcouscous

Alle ingrediënten uit het kookboek zijn beschikbaar bij Colruyt. Dat betekent dat er ook voor flexitariërs en vegetariërs een groot assortiment is. “En we breiden het verder uit’, zegt Guy Elewaut. “Denk maar aan nieuwe producten zoalsparelcouscous of quinoa tricolore. 1 op de 3 klanten koopt al eens linzen, kikkererwten of bonen. Ook dat assortimenthebben we uitgebreid met witte sojabonen, rode linzen en kikkererwten in conserven. Vleesvervangers, zoalsgroenteburgers of tofoe, winnen eveneens aan populariteit met een stijging van 3 % in de verkoop tegenover vorigjaar. De interesse voor deze producten groeit, en daarmee ook de nood aan informatie. Wat kan je ermee doen, hoemaak je het ook voor kinderen lekker klaar? Vragen die we met dit kookboek willen beantwoorden.”

1 op 8 recepten van Colruyt-kookteam is vegetarisch

De recepten uit ‘Veggie mood’ komen stuk voor stuk uit de potten van het Colruyt-kookteam. “Ze werden ook thuis door hen getest”, vertelt Guy Elewaut. “Zo zijn we zeker dat ze bij gezinnen met kinderen in de smaak vallen.” HetColruyt-kookteam is al meer dan 30 jaar actief en heeft intussen 36 kookboeken op het palmares staan. Daarvan zijner meer dan 4 miljoen exemplaren verkocht. Het kookteam biedt ook culinaire inspiratie via de Colruyt-folder en dewebsite Colruyt Lekker Koken, waar meer dan 8.000 recepten te vinden zijn. Een duizendtal daarvan is vegetarisch.
​‘Veggie mood’ is vanaf 24 oktober verkrijgbaar in alle Colruyt-winkels voor 9,50 euro.

Voor meer info kan u contact opnemen met:

Yana Morren

Persverantwoordelijke Colruyt Laagste Prijzen