Tweedehandsplatform NewStory opent 7 nieuwe inzamelpunten

Inwoners van West- en Oost-Vlaanderen kunnen voortaan nog makkelijker tweedehands baby- en kinderspullen kopen en verkopen. Het online tweedehandsplatform NewStory opent zeven nieuwe inzamelpunten in DreamLand-winkels. Na enkele weken proefdraaien zijn die nu helemaal up and running. Met de bestaande trefpunten in Brugge, Lochristi en Wilrijk komt het aantal inzamelpunten op tien. Zo wil NewStory verder groeien en nog meer klanten bedienen. Een logische evolutie, want tweedehands heeft succes. In 2019 lagen de verkoopcijfers van NewStory gemiddeld 50 % hoger dan vorig jaar.

Groeiende vraag naar inzamelpunten

Klanten konden tot vandaag hun tweedehands spullen binnenbrengen en afhalen in een van de drie NewStory-trefpunten. Daarnaast organiseert NewStory regelmatig regionale inzamelacties in DreamLand-winkels. “We merkten dat dit jaar de helft van onze artikelen binnengebracht werd tijdens die inzamelacties,” verduidelijkt verantwoordelijke Laurens De Wolf. “Daar zit dus nog veel potentieel. Daarom beslisten we om samen met DreamLand ons netwerk uit te breiden. In de winkels van Gent, Lede, Veurne, Roeselare, Oostende, Kuurne en Waregem kunnen klanten nu ook artikelen binnenbrengen.” NewStory focust dus eerst op West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen. “Het is een eerste stap. Later bekijken we hoe we ons netwerk verder uitbreiden en welke regio’s nog interessant zijn. We blijven ondertussen ook regionale inzamelacties organiseren in andere provincies. Die kondigen we telkens aan op onze website.

Bemand door DreamLand-medewerkers

Medewerkers van DreamLand leiden alles in goede banen in de zeven nieuwe inzamelpunten. Daarvoor krijgen ze digitale ondersteuning en hulp van NewStory zelf. Laurens De Wolf: “Geïnteresseerde verkopers maken online een afspraak om op woensdag of zaterdag langs te komen met hun tweedehands baby- of kinderspullen. Iemand van DreamLand bekijkt alle artikelen nauwkeurig en zoekt samen met de verkoper naar een gepaste verkoopprijs.” Vanuit de inzamelpunten vertrekken de spullen daarna naar de trefpunten in Brugge, Lochristi en Wilrijk. “Dat gebeurt met bestaande transporten,” voegt Laurens De Wolf toe. “Er worden dus geen extra vrachtwagenkilometers afgelegd.” De medewerkers van NewStory controleren en fotograferen daar alle artikelen en maken ze verkoopklaar. Klanten halen gekochte items in een van de drie trefpunten af.

Tweedehands boomt: al 5.700 artikelen verkocht

Zowat anderhalf jaar na de lancering merkt NewStory dat de tweedehandsformule meer en meer aanslaat. Sinds april 2018 veranderden al meer dan 5.700 items van eigenaar via het platform. Gemiddeld biedt NewStory 1.000 items te koop aan, met als bestverkopende categorieën de wandelwagens, autostoelen, parken en kinderstoelen. In september wisselden meer dan 400 artikelen van eigenaar. Meer dan de helft van de binnengebrachte artikelen wordt binnen de twee maanden verkocht. Na vier maanden krijgt ongeveer 80 % van de items een tweede leven bij een nieuwe eigenaar.

Volg NewStory

Boilerplate NewStory

Over NewStory

NewStory, opgericht in april 2018, is de tweedehandsformule van Colruyt Group. Het is gegroeid uit het vroegere Dreambaby Tweedehands en biedt naast typische babyartikelen zoals wandelwagens, autostoelen en kinderkamers ook fietsen en ander speelgoed aan. Verkopers brengen hun artikelen binnen in een van de drie trefpunten in Wilrijk, Lochristi of Brugge, of in een DreamLand-winkel die een inzamelactie organiseert. Na kwaliteitscontrole biedt NewStory het artikel vier maanden te koop aan en maakt afspraken met geïnteresseerde kopers. Na de verkoop krijgt de verkoper 75% van de prijs in de vorm van een Colruyt Group-aankoopcheque. Doordat alle artikelen bij NewStory voldoen aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden, gaat zowat 80% ervan binnen de vier maanden de deur uit.