Spar Colruyt Group installeert AED-toestellen na geslaagde crowdfunding

Spar Aalter, Spar Denderwindeke, Spar Gembloux en Spar Wijgmaal beschikken sinds deze week over een gloednieuw AED-toestel. De aankoop ervan werd door de klanten en de winkels samen gefinancierd. Door klanten bij hun aankopen een bedrag te laten doneren, of door het aankoopbedrag naar boven te laten afronden, droegen ze bij tot de aankoop van deze levensreddende toestellen. Geplaatst langs de buitenkant van de winkel zijn ze zeven dagen per week dag en nacht toegankelijk voor alle buurtbewoners. Na de testperiode in deze vier winkels wordt de actie mogelijk herhaald in andere winkels van Spar Colruyt Group in België.

Maandag 8 juni 2020

Samenleggen om levens te redden

In België krijgen jaarlijks ongeveer 9.000 mensen te maken met een plotse hartstilstand, waarvan 17 tot 30 % op een openbare plaats. (Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg, 2017) Het gebruik van een automatische externe defibrillator (AED) door toevallige omstaanders vergroot de overlevingskans van het slachtoffer. Daarom investeerden vier Spar-winkels elk in een AED-toestel dat permanent beschikbaar zal zijn voor iedereen.

De zelfstandige ondernemers van de betrokken Spar-winkels financierden zelf de helft van het aankoopbedrag. Voor de andere helft kon Spar rekenen op de steun van zijn klanten. Spar Aalter, Spar Denderwindeke, Spar Gembloux en Spar Wijgmaal bijten met deze gloednieuwe defibrillator de spits af. Na evaluatie van de test wordt de actie mogelijk herhaald in andere Spar-winkels in België.

​ Crowdfunding via microdonaties

“Ondanks de coronaperiode vroegen klanten ons spontaan om bij te dragen aan deze actie”, vertelt Anne-Sophie Van Laecke van Spar Aalter. “Ze konden hun kassaticket afronden naar de eerstvolgende euro of doneerden gewoon 1, 2 ,3 of 5 euro.” Door demonstraties van het Rode Kruis in onze winkel, waren veel klanten meteen overtuigd om mee te investeren. De meeropbrengst van deze actie schenken de Spar-winkels aan het Rode Kruis.

​ Supermarkt met een hart voor de buurt

“De inspiratie voor deze actie haalden we bij Spar Ierland, waar een gelijkaardig initiatief een groot succes was”, vertelt Guido Soret, verkoopdirecteur Spar Colruyt Group België. “Spar is een echte buurtsupermarkt. Iedere zelfstandige ondernemer tracht op zijn manier een sterk ankerpunt te zijn in zijn gemeente, een ontmoetingsplaats in de buurt. We zijn blij dat we onze klanten warm hebben kunnen maken om samen deze inspanning te doen. De hele buurt heeft iets aan dit initiatief. Door zelf de helft van het aankoopbedrag van het AED-toestel te financieren, geeft de zelfstandige ondernemer iets terug aan zijn klanten.”

Ook Kris Borloo, zelfstandig ondernemer van Spar Denderwindeke, stelde zich vol enthousiasme kandidaat als testwinkel voor de actie. “Als buurtsupermarkt steunen we uiteenlopende lokale initiatieven. Een plotse hartstilstand kan iedereen overkomen. Door samen met onze klanten te investeren in een AED-toestel, kunnen we levens redden in onze buurt. Ik betaalde dan ook graag de helft van het aankoopbedrag.”