Buurtsupermarkt OKay viert 20-jarig bestaan

Op 14 januari is het exact 20 jaar geleden dat OKay zijn allereerste winkel opende in Ertvelde, in de provincie Oost-Vlaanderen. De buurtsupermarkt van Colruyt Group speelde begin 1998 in op de toenemende vergrijzing, de mobiliteitsproblematiek en de trend om dichter bij huis te winkelen. OKay telt vandaag 126 winkels en ziet potentieel voor in totaal 180 vestigingen. Ondertussen blijft het investeren in duurzame renovaties van bestaande winkels. OKay viert zijn 20ste verjaardag samen met alle klanten en biedt hen heel wat feestelijke verjaardagsvoordelen in de winkel.

Dinsdag 9 januari 2018

Buurtsupermarkten in de lift

Het aankoopgedrag van consumenten is beetje bij beetje aan het verschuiven. Uit marktonderzoek van studiebureau Nielsen blijkt dat middelgrote buurtwinkels zoals OKay steeds meer terrein winnen. Hun marktaandeel steeg in 2017 voor het eerst boven de 30 %, in Vlaanderen zelfs 35 %. In de plaats van één keer boodschappen te doen voor de hele week of zelfs langer, last de consument meerdere momenten in, dichter bij huis. Een trend die Colruyt begin jaren 90 al voelde aankomen en die zich nu alleen maar doorzet. “We ondervonden toen dat er bij onze klanten een toenemende behoefte leefde aan kleinere buurtwinkels. Ons antwoord kwam er in 1998 met de eerste OKay-winkel in Ertvelde”, zegt Fabrice Gobbato, algemeen directeur bij OKay. “Onze sterke groei is het beste bewijs dat het concept van OKay aanslaat bij de consument. We zijn fier op wat we al bereikt hebben, maar we zijn vooral ook ambitieus voor de toekomst. We blijven investeren zodat alle Belgen bij ons snel, goedkoop en makkelijk hun dagelijkse boodschappen kunnen doen. Die belofte kunnen we alleen maar waarmaken dankzij onze meer dan 2.000 medewerkers die zich dagelijks inzetten voor onze klanten.”

Blijven investeren

OKay telt vandaag 126 winkels in België en opent jaarlijks gemiddeld 7 nieuwe winkels. De komende jaren zal de buurtsupermarkt dat ritme aanhouden. In totaal ziet OKay potentieel voor 180 vestigingen. Daarnaast blijven ze ook bestaande winkels in een nieuw jasje steken. Daarbij maken ze gebruik van duurzame technieken en materialen. Zo openden ze in september 2017 de eerste fossielebrandstofvrije winkel in Stavelot. De winkel heeft geen klassieke verwarmingsketel op aardgas of stookolie en wordt verwarmd met de restwarmte van de koeling. OKay Compact, het stadsconcept van OKay, wordt verder uitgetest met 2 nieuwe winkelopeningen in 2018.

Feestelijke acties

Speciaal voor zijn 20-jarig bestaan ontwierp OKay een krantje waarin het zijn geschiedenis uit de doeken doet. Het krantje wordt uitgedeeld in de winkel vanaf 6 januari t.e.m. 12 januari en bevat tal van feestelijke verjaardagsvoordelen, mede mogelijk gemaakt door de trouwe leveranciers van de buurtsupermarkt.

Mijlpalen op een rijtje