Sectorakkoord Beyond Chocolate: Colruyt Group werkt aan duurzame cacaoketen die boeren leefbaar inkomen garandeert

Colruyt Group gaat in West-Afrika een duurzame cacaoketen opzetten, om de lokale boeren een leefbaar inkomen te verschaffen. Daarmee zet de groep een concrete stap naar de realisatie van het zopas afgesloten sectorakkoord ‘Beyond Chocolate’, dat de levensomstandigheden van de cacaoproducenten tegen 2030 duurzaam wil verbeteren. Colruyt Group spant zich al jaren in voor de verduurzaming van zijn chocolade en cacaoproducten. Zo verwerkt de retailer in nagenoeg alle chocolade- en cacaoproducten van zijn huismerken enkel nog duurzaam gecertificeerde cacao, het streefdoel voor alle Belgische retailers tegen 2025.

Woensdag 5 december 2018

Pilootproject in West-Afrika

Colruyt Group gaat concrete stappen zetten op weg naar een leefbaar inkomen voor de kleinschalige boeren van wie het cacaobonen afneemt voor zijn eigenmerkproducten. “We gaan een pilootproject starten met een of meerdere cacaocoöperatieven in landen waar de boeren het meest moeite hebben om te leven van hun teelt, wellicht in het West-Afrikaanse Ghana of Ivoorkust”, zegt Stefan Goethaert, directeur verantwoordelijk voor productverduurzaming bij Colruyt Group. “Samen met lokale en Belgische partners willen we een keten opzetten die integraal duurzaam is, van het werk op het veld tot het product in onze winkels.” Het toekomstige partnership moet de boeren een leefbaar inkomen verschaffen én rendabel zijn voor de volgende schakels in de keten. Het moet ook sociale en ecologische meerwaarde opleveren en bijvoorbeeld helpen om kinderarbeid en ontbossing terug te dringen. Bovendien gaat de groep ook investeren in een lokaal vormingsproject, samen met zijn bedrijfsfonds Collibri Foundation.

​ Naar een leefbaar inkomen

Het initiatief van Colruyt Group komt tegemoet aan de reële noden van de vele kleine cacaoboeren. “Ook al hebben we de jongste jaren hard gewerkt aan de verduurzaming van de cacaoketen, we beseffen dat er nog werk aan de winkel is”, stelt Stefan Goethaert. De huidige certificeringsstandaarden en duurzaamheidsinitiatieven zijn al een grote stap vooruit. Elk initiatief is waardevol en focust op specifieke duurzaamheidsaspecten, zoals prijs, productiviteit, milieu of kinderarbeid. “Nu is het evenwel tijd om een stap verder te gaan en samen voort te werken aan betere condities en een wezenlijk verschil te maken voor de kleine boeren. We merken immers dat bijvoorbeeld een correcte prijs niet altijd een leefbaar inkomen garandeert, omdat ook de grootte van de oogst, toegang tot de afzetmarkt of andere inkomsten een rol spelen”, zegt Stefan Goethaert.

​ Bewezen ervaring in duurzame ketens

Het pilootproject is voor Colruyt Group een uitdaging, want de notie ‘leefbaar inkomen’ is vrij recent en zeker binnen complexe ketens als die van cacao nog maar amper toegepast. Daartegenover staat dat de retailer met het cacaoproject niet aan zijn proefstuk toe is, want er lopen momenteel al zes duurzame ketenprojecten, waar vaak ook een vormingsluik aan gekoppeld is. Via deze projecten heeft de groep een rechtstreekse positieve impact op meer dan 33.000 boeren.  De resultaten ervan vinden klanten vandaag al in de rekken: duurzame koffie uit het Congolese Kivu en Burundi , Quinoa uit Peru, Rijst uit India en jawel, chocolade uit Nicaragua, allemaal onder het huismerk Boni Selection. “De ervaring met het opzetten van duurzame ketens zal zeker nuttig zijn bij het opstarten van ons project in Afrika”, stelt Stefan Goethaert.  “Bovendien hebben we ook specifieke ervaring met cacao, want in Nicaragua werken we al mee aan de opleiding van 300 jonge boeren in de cacaoteelt.”

​ Streefdoel 2025 al voor 98,6 % bereikt

Colruyt Group heeft actief meegewerkt aan het opstellen van het sectorakkoord Beyond Chocolate. “We staan volledig achter de afgesproken streefdoelen, maar vertrekken uiteraard niet van nul”, zegt Stefan Goethaert. De retailer heeft de afgelopen jaren al heel wat gedaan om de chocoladeproducten van zijn huismerken te verduurzamen. Zo dragen vandaag al 98,6 % van alle chocolade- en cacaoproducten van Boni Selection en Everyday een of meerdere duurzaamheidslabels, waaronder UTZ, Bio of Fairtrade. “Op 215 producten zijn er al 212 die enkel gecertificeerde chocolade of cacao bevatten, van chocoladerepen over chocomelk tot koekjes. Alleen een drietal producten die amper cacao bevatten is nog niet gecertificeerd, maar tegen 2025 komt ook dat in orde”, zegt Stefan Goethaert. Op die manier realiseert de groep nu al een van de doelen uit het convenant: tegen 2025 in alle huismerken alleen nog gecertificeerde cacao gebruiken.