Colruyt Group lanceert gemeenschappelijke klantenkaart voor 9 winkelformules en webshops

Maandag 20 maart 2017

Colruyt Group lanceert vandaag de Xtra-klantenkaart. Dat is één groepsklantenkaart die vanaf 4 april gebruikt kan worden door de maar liefst 3,7 miljoen klanten, in ruim 600 winkels en afhaalpunten van Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, Dreamland, Dreambaby en ColliShop. Vanaf het najaar van 2017 komt ook DATS 24 erbij. Voor de klanten die het liever mobiel houden, is een Xtra-app ter beschikking. Alle winkels en webshops van Colruyt Group hebben hun eigen promoties en aanbiedingen, en om het de klant extra makkelijk te maken, zal hij met Xtra automatisch en onmiddellijk recht hebben op de respectieve voordelen bij elke formule. Met de lancering van Xtra wil de groep zijn klanten beter leren kennen en informatie, voordelen en aanbod van producten en diensten nog beter op hun wensen afstemmen.

​ Gemak: automatisch en onmiddellijk voordeel

Xtra is eerst en vooral een handige klantenkaart voor 9 winkels en webshops van de groep. “Met deze unieke service willen we het leven van onze klanten vergemakkelijken en hen vooral eenvoud bieden in een samenleving die al complex genoeg is”, licht COO Frans Colruyt toe. “Wie met Xtra winkelt in de 9 deelnemende winkels en webshops van Colruyt Group, geniet namelijk automatisch en onmiddellijk van de voordelen die op dat moment in die specifieke winkel of webshop lopen. Alle kortingen staan duidelijk op het kasticket vermeld. Eenvoud en transparantie zijn dus troef.”

​ Xtra: 1 kaart, 1 app en 1 paswoord

De nieuwe kaart wordt vanaf 4 april thuisbezorgd bij 3.700.000 klanten in België en Luxemburg en vervangt de bestaande klantenkaarten van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby. Overstappen is de eenvoud zelf; de betrokken klant kan de kaart meteen gebruiken na ontvangst.

Via Xtra zal Colruyt Group zijn informatie, voordelen en (winkel-)aanbod nog meer kunnen afstemmen op de interesses en noden van zijn klanten, in elke fase van hun leven. Enerzijds kan de klant via zijn Xtra-login zijn persoonlijke gegevens zelf beheren, en zelf aanduiden welke folders en nieuwsbrieven hij wil ontvangen. Later wordt het mogelijk om een aantal voorkeuren voor producten, merken, voedingspatronen e.d. in te geven. “Belangrijk hierbij is dat de klant meester blijft over zijn gegevens. Hij kan ze dus op elk moment aanpassen of verwijderen”, stipt Frans Colruyt aan.

Anderzijds zal de klant beter bediend worden met relevante aanbiedingen, folders en communicatie op maat doordat Colruyt Group via Xtra meer inzicht zal krijgen in zijn aankoopgedrag en behoeften bij de verschillende winkelformules. “Relevantie is hier een heel belangrijk begrip voor ons. Op basis van nieuwe inzichten kunnen we bijvoorbeeld onze winkelassortimenten aanpassen om beter in te spelen op de lokale voorkeuren, en zo de klant een gepast aanbod te geven. Kortom, Xtra biedt veel potentieel om onze klanten beter te leren kennen. Het is weer een stap in onze ambitie om de relatie met de klant verder te verdiepen en meer in dialoog te gaan”, besluit Frans Colruyt.

​ Info en voordelen op maat

Colruyt Group evolueerde door de jaren heen naar een hechte groep. Frans Colruyt: “we willen er bewust met verschillende winkelformules zijn voor onze klanten.” Klanten hebben immers verschillende behoeften en noden tijdens de verschillende fasen in hun leven, en met de verschillende winkelformules kan Colruyt Group hier telkens een gepast antwoord bieden. “Deze gemeenschappelijke kaart maakt het tegelijkertijd heel tastbaar dat we een (h)echte familie van bedrijven zijn, met gedeelde waarden en ambities”, aldus Frans Colruyt.

​ Privacy 100 % gegarandeerd

Colruyt Group vindt het enorm belangrijk dat de privacy van de klant te allen tijde gegarandeerd blijft. De retailer benadrukt dan ook dat de gegevens over het aankoopgedrag van klanten op elk moment 100 % veilig zijn. Frans Colruyt: “Wij houden data bij om onze klant nog beter te kunnen bedienen, in alle transparantie. Elk gebruik ervan moet dus hiertoe leiden.”

​ Toekomst

Colruyt Group heeft veel tijd en middelen geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn gemeenschappelijke klantenkaart en bijbehorende app en login. Het was een omvangrijke operatie, van de integratie van IT-systemen en databanken tot de verspreiding van de kaart naar 3.700.000 klanten en alle communicatie errond.

“We zijn heel erg fier op deze nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van onze groep. We willen hier de komende jaren een positief vervolg aan breien. In het najaar van 2017 krijgen klanten met Xtra de voordelen van DATS 24. Op lange termijn kunnen we ook onze winkelformules Cru en ZEB in het verhaal meenemen”, besluit Frans Colruyt.