Colruyt Group ondersteunt fruittelers opnieuw met verkoop puur geperst sap

Maandag 7 november 2016

Voor het derde jaar op rij neemt Colruyt Group initiatief om zijn Belgische appel- en perenboeren te ondersteunen. Colruyt en OKay bieden nu onder het huismerk Boni Selection 250.000 flessen puur geperst appelsap en evenveel flessen appel-perensap aan. Het sap wordt gemaakt van jonagoldappelen en conferenceperen van enkele vaste fruitleveranciers. Colruyt Group wil hen ondersteunen omdat de sector kampt met overproductie en lage prijzen, onder meer door het uitvoerverbod naar Rusland. Dankzij de actie krijgt meer fruit een nuttige bestemming en bovendien is het puur geperste sap erg in trek bij de klanten.

Minder voedselverspilling

Het puur geperste sap wordt gemaakt van 457 ton jonagoldappelen en 94 ton conferenceperen van vaste fruitleveranciers, onder wie Danny Neven uit Waremme en de broers Christophe en Pascal Bangels uit Haspengouw. “We werken al lang met deze fruitkwekers samen. We weten maar al te goed dat ze het moeilijk hebben door de overschotten in de sector en bijgevolg lage prijzen”, zegt Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten en fruit. “Via deze actie willen we hen een duwtje in de rug geven, zodat ze met minder onverkocht fruit blijven zitten.”

100 % puur geperst sap

De puur geperste Boni Selection-sappen zijn van prima kwaliteit. Er worden enkel appelen en peren van de nieuwe oogst gebruikt, die gekweekt werden met respect voor het milieu. Het gaat om 100 % puur geperst sap, dus zonder toegevoegde suiker of bewaarmiddelen. Het sap is gebotteld in glazen flessen van 75 cl zonder statiegeld. Na aankoop bewaart het ca. 35 dagen in de koelkast, eens geopend blijft het nog drie dagen goed.

Het appelsap en appel-perensap is te koop in de gekoelde versmarkt van Colruyt en OKay voor 1,69 euro per fles. Colruyt geeft 10 % Extra-korting bij aankoop van 6 dezelfde of verschillende flessen, en 15 % bij aankoop van 12 flessen.