Colruyt Group brengt onderwijs en werkvloer dichter bij elkaar

Colruyt Group blijft zich inspannen om de afstand tussen het middelbaar onderwijs en de praktijk op de winkelvloer te verkleinen. De voorbije vijf jaar volgden er een honderdtal leerkrachten stage in de winkels van Colruyt, OKay en Dreamland. Op hun beurt namen zij een duizendtal leerlingen Retail uit het beroeps- en deeltijds onderwijs mee op praktijkles in de winkel. Om die praktijklessen verder te optimaliseren en te leren van elkaar, organiseert de retailer vandaag een terugkomdag voor de leerkrachten, samen met de topmensen Lieven Boeve (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) en Raymonda Verdyck (Gemeenschapsonderwijs). Elk jaar gaan er gemiddeld honderddertig jongeren uit het middelbaar onderwijs aan de slag in de winkels van Colruyt Group.

Vrijdag 9 november 2018

De juiste match vinden

Zeker in de retailsector blijft het spanningsveld tussen onderwijs en praktijk actueel. Al volgen er vrij veel jongeren een verkoopopleiding in het technisch of beroepsonderwijs, dan nog blijven de vacatures vaak lang openstaan. “Dat heeft enerzijds te maken met de niet evidente match tussen kennis en vaardigheden van de kandidaat en wat wij verwachten van een winkelmedewerker”, zegt Chris Van Wettere, Algemeen directeur Colruyt Laagste Prijzen. “Ook de juiste attitude is belangrijk, denk aan klantvriendelijkheid en behulpzaamheid. Het is dus essentieel dat de leerlingen tijdens hun opleiding een realistisch beeld krijgen van de praktijk. Zo krijgen we meer instroom van gemotiveerde en geschikte kandidaten die weten waaraan ze beginnen, en die na aanwerving langere tijd in dienst blijven. En de leerkracht kan daar een belangrijke hefboom bij zijn.”

Anderzijds hebben de openstaande vacatures ook te maken met de verkeerde perceptie van werk in de verkoop, dat nog te vaak geassocieerd wordt met louter rekken vullen en kassawerk. “Dat is jammer, want zeker bij Colruyt Group is de job van winkelmedewerker gevarieerder en uitdagender, met uiteenlopende taken in verschillende afdelingen. Daarnaast bieden we als groot bedrijf met heel diverse winkelformules en goed uitgebouwde centrale diensten uiteraard heel wat kansen en doorgroeimogelijkheden. En ten slotte nemen we ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op door jongeren kansen te geven om te groeien”, aldus Chris Van Wettere.

Winkelstage in twee fasen

Om onderwijs en de werkvloer dichter bij elkaar te brengen, startte er in 2012 overleg tussen handelsfederatie Comeos, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en diverse bedrijven. Als resultaat daarvan werden de verkoopopleidingen hervormd en kwamen er andere vormen van leren, zoals praktijklessen op verplaatsing. “Het traject praktijklessen op verplaatsing loopt nu vijf jaar en maakt ons vormingsproject voor onze arbeidsmarktgerichte studierichtingen concreet. Dankzij waardevolle ervaringen versterkt het zowel de leerling als de leraar op een duurzame manier”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Bij Colruyt Group verlopen de praktijklessen volgens een vast stramien. Onder het motto ‘train de trainer’ krijgen de leerkrachten op de hoofdzetel eerst twee dagen introductie om het bedrijf grondig te leren kennen: van bedrijfswaarden over logistieke organisatie tot de visie op ontwikkeling. Daarna volgen ze drie dagen winkelstage en leren ze alle basistaken kennen.  De deelnemers doen waardevolle kennis, inzichten en ervaring op om hun lessen mee te stofferen. Ze kunnen het vereiste instapniveau voor de leerlingen beter inschatten en hen een realistisch beeld geven van de job. En ze zijn klaar om een stage op maat van hun leerlingen op te stellen. Ze maken daarvoor zelf praktische afspraken met een winkel in de buurt en begeleiden hun leerlingen op de werkvloer.

De samenwerking met bedrijven zoals Colruyt Group is één van de manieren waarop onze leerkrachten zich kunnen blijven professionaliseren. Zo houden ze voeling met de realiteit op de werkvloer en kunnen ze onze leerlingen optimaal voorbereiden op de toekomst”, zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

Goede praktijken uitwisselen

Op vijf jaar tijd zijn er in de winkels van Colruyt, OKay en Dreamland al een honderdtal leerkrachten op praktijkles geweest. “Tot hun tevredenheid, want we zien ze vaak terugkomen. Toch lijkt het ons goed om eens te evalueren en te kijken naar verbeterpunten. Daarom willen we tijdens de terugkomdag in dialoog gaan met de leerkrachten. Zo willen we horen met welke elementen van ons aanbod ze effectief aan de slag gaan, wat ze nog missen en hoe we de jongere generatie nog beter kunnen helpen voorbereiden op een job in een veranderende retailcontext”, vertelt Liezelot Trachet, verantwoordelijke voor samenwerkingen met het onderwijs bij Colruyt Group.

We zijn ook benieuwd hoe de leerkrachten de praktijklessen met hun leerlingen aanpakken. Zo denken we dat zij die elk op hun eigen manier voorbereiden en ook anders invullen. Daarom bieden we hen een forum om ervaringen, ‘best practices’ en materialen uit te wisselen. We gaan ook brainstormen over wat er nodig is voor een ideale praktijkles in de winkel. Wat werkt, wat niet? Wijzelf hopen hier ook veel uit te leren voor de toekomst.”

Ook in Wallonië en samen met het hoger onderwijs

Het model van praktijklessen op verplaatsing, waarbij leerkrachten eerst alleen en daarna met hun leerlingen stage lopen in de winkel, bestaat op dit moment alleen in Vlaanderen. In Wallonië neemt Colruyt Group deel aan het project “Entr’Apprendre”, waarbij leerkrachten van diverse opleidingen meerdere dagen stage volgen in bedrijven. Zo houden ook zij voeling met de praktijk en de verwachtingen van het bedrijfsleven vandaag.

Ten slotte werkt Colruyt Group ook structureel samen met diverse hogere onderwijsinstellingen, onder meer in het kader van stages, thesissen en uiteenlopende onderzoeksprojecten. De retailer verzorgt ook rondleidingen, gastcolleges en workshops rond leiderschap, duurzaamheid enz. “Zo geven we een breder beeld van wat onze groep zoal doet en wat we als werkgever te bieden hebben. En we houden de vinger aan de pols om de overstap van het onderwijs naar een job zo vlot mogelijk te laten verlopen”, besluit Liezelot Trachet.