Colruyt Group verbetert 1 op 4 Boni Selection Kids producten

Colruyt Group verbetert de nutritionele samenstelling van zijn Boni Selection Kids-producten zodat ze beter aansluiten bij een evenwichtig voedingspatroon voor kinderen. Zo verminderde Colruyt Group bij een tiental producten uit het kinderassortiment het zout-, suiker- of vetgehalte of vermeerderde het de vezels. Smaaktesten bij kinderen wijzen uit dat ze de verbeterde producten in een kids-verpakking nog steeds lekker vinden. Verder werden 14 producten uit het oorspronkelijke assortiment Boni Selection Kids verwijderd omdat ze niet passen binnen een evenwichtig voedingspatroon van kinderen. Met deze grondige nutritionele aanpak – meer dan de helft van het Kids-assortiment is gewijzigd - vereenvoudigt Colruyt Group de aankoopbeslissing van ouders. Zij kiezen immers steeds bewuster voor evenwichtige voeding voor hun kinderen.

Het grondig aangepaste kinderassortiment van Boni Selection daalt van 45 naar 35 producten. Meer dan de helft van het kids-assortiment of 24 producten voldeden niet of te weinig aan de vereisten voor een evenwichtige voeding voor kinderen.

Dankzij de verbetering van een kwart van het Boni Selection Kids assortiment, vermindert Colruyt Group op jaarbasis de totale hoeveelheid suiker met 25 ton en vet met 1,5 ton en voegt het 4 ton extra vezels toe. Voor een aantal producten is de verbetering spectaculair. Zo werd de hoeveelheid suiker in de Boni Selection verse aardbeikaas met meer dan een kwart verlaagd (27%) en bij de Boni Selection appel-kerssapjes vermindert het suikergehalte met 12%. Bij de nic nacs steeg het aandeel vezels met maar liefst 20% en daalden de vetten met 12,5%.

14 producten werden uit het Boni Selection Kids assortiment verwijderd. Hiervan verdwijnen 6 producten volledig uit het Boni Selection assortiment. 8 producten worden voortaan niet langer in een kids-verpakking aangeboden maar blijven deel uitmaken van het Boni Selection huismerk.  Door deze laatste producten niet langer in de 'kids'-verpakking aan te bieden wil Colruyt Group producten die niet thuishoren in een evenwichtig voedingspatroon voor kinderen niet extra stimuleren bij deze doelgroep. Zo verzekert Colruyt Group ouders dat producten van haar huismerk Boni Selection in kleurrijke en voor kinderen aantrekkelijke verpakkingen met figuurtjes nutritioneel verantwoord zijn.

"Het grote aanbod producten maakt het gezinnen niet gemakkelijk om altijd de juiste keuze te maken voor een evenwichtige voeding. Daarom investeert Colruyt Group aanzienlijk in de verbetering van de samenstelling, smaak en kwaliteit van alle producten van zijn huismerk Boni Selection. Zeker voor producten, die zich door hun verpakking en type product specifiek tot kinderen richten, is het essentieel dat ouders in volle vertrouwen kunnen kiezen voor producten die hun kinderen lekker en leuk vinden én die nutritioneel binnen hun categorie verantwoord zijn," aldus Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food, verantwoordelijk voor de productie- en kwaliteitseenheden van de groep.

Smaak minstens even belangrijk

De nutritionele verbeteringen in het kids assortiment worden, net zoals alle andere aanpassingen van het Boni Selection gamma, getest op smaak en gebruik door de consumenten, in dit geval de kinderen. Enkel de producten die ook slagen in de smaak- en gebruikstesten halen het winkelrek. Hierdoor wordt niet enkel de voedingswaarde evenwichtiger, maar vinden de kinderen de aangepaste producten minstens even lekker als voordien.

Colruyt Group investeert 2,5 miljoen euro in deze smaak- en gebruikstesten van haar 3.500 eigenmerkproducten. Meer dan 50.000 consumenten bepalen zo mee de kwaliteit, lekkere smaak en gebruiksvriendelijkheid van de huismerken van de groep.

"De smaak- en gebruikstesten zijn, samen met de verduurzaming van onze merken op het vlak van gezondheid, milieu, dierenwelzijn en samenleving, een topprioriteit. Al sinds 2014 onderzoeken we de nutritionele samenstellingen van onze eigen merken en verbeteren we die waar nodig. Zo haalden we in het kader van gezondheid het voorbije jaar 421 ton suiker, 50 ton vet, 64 ton verzagdigde vetzuren en 28 ton zout uit onze huismerkproducten en voegden we 27 ton vezels toe", aldus Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food, verantwoordelijk voor de productie- en kwaliteitseenheden van de groep.

Volg Boni Selection

Boilerplate Boni Selection

Over Boni Selection

Boni Selection is het thuismerk van Colruyt Group. Het telt zowat 3.500 producten en is verkrijgbaar in de voedingswinkels Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group en Alvo, en via Collect&Go en Solucious. Boni Selection biedt een uitgebreid assortiment producten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding die het leven van de klanten eenvoudiger maken. Dankzij de herkenbare verpakking zijn de producten snel terug te vinden in de rekken, waardoor boodschappen doen minder tijd kost. Bij de keuze en de ontwikkeling van Boni Selection-producten wordt bijzondere aandacht besteed aan vier aspecten: duurzaamheid, gezondheid, smaak en kwaliteit. Het thuismerk kent 5 sublijnen: Boni Selection Bio (voeding), Boni Selection Eco (onderhoud en verzorging), Boni Selection NO Gluten (glutenvrij), Boni Selection Kids en een speciaal feestassortiment voor eindejaar.