DATS 24 wordt leverancier van aardgas en 100 % groene, Belgische stroom voor particulieren

Vanaf vandaag begeeft DATS 24, de duurzame brandstofleverancier van Colruyt Group, zich op de energiemarkt voor particulieren. Colruyt Group voorziet al jaren in haar eigen energieverbruik met groene stroom. En via Eoly levert de groep diezelfde stroom ook aan enkele grote bedrijven. DATS 24 is nu klaar voor een volgende belangrijke stap: de levering van aardgas en 100 % groene, Belgische stroom aan particuliere klanten en gezinnen in Vlaanderen en Wallonië. De voorbije maanden lanceerde DATS 24 dit aanbod al naar medewerkers van Colruyt Group. Meer dan 1.500 van hen tekende in en werd energieklant. Op die manier werden alle processen geoptimaliseerd. De tijd is nu rijp om dit verder te gaan uitbreiden.

Dinsdag 6 april 2021

Eigen, lokale, duurzaam geproduceerde energie: 100 % groen, 100 % Belgisch

Colruyt Group heeft de voorbije jaren grote sprongen gemaakt als groene energieproducent. Denk maar aan de energie die de groep produceert via windturbines in Halle en omgeving en via de windparken in de Noordzee. Samen met de zonne-installaties op distributiecentra en winkels leverde dit zo'n 270 % van het jaarlijks energieverbruik van de retailer in 2019. Het is dan ook een logische stap dat het vandaag de particuliere klant en de gezinnen wil meenemen in een duurzame energietransitie. DATS 24 gaat hier namens Colruyt Group voor zorgen. Minister van Energie Tinne Van der Straeten, is bijzonder tevreden dat een nieuwe Belgische speler de markt in stapt:

"Dit is een uitstekende zaak voor de consument die een bijkomende keuze krijgt voor een lokale speler die 100 % Belgische en 100 % groene energie levert. Een duidelijke formule en bijhorend tarief draagt bij tot een eenvoudigere energiefactuur. Zo raakt de consument niet verstrikt in een veelheid aan opties. Colruyt Group is al langer een trendsetter op het vlak van duurzaamheid en helpt mee het aandeel hernieuwbare energie in ons land op te krikken."

Klanten kiezen zelf de energiebron van hun stroom

DATS 24 wil het verschil maken met een focus op groene stroom, eenvoud in product en dienstverlening en aantrekkelijke, lage prijzen. De elektriciteit die wordt aangeboden is uitsluitend afkomstig uit lokale, hernieuwbare energiebronnen. Zo kiezen klanten zelf de bron van hun stroom.  Dat is in de eerste plaats het windmolenpark van Colruyt Group in Halle en de windparken van de groep in de Noordzee: effectief 100 % groen en 100 % lokaal. Daarnaast kunnen klanten ook opteren voor groene elektriciteit uit de biogasinstallatie van Vanheede Environment Group in Quévy. Zij produceren groene elektriciteit uit voedingsafval dat onder andere door de winkelformules van Colruyt Group wordt aangeleverd.

Rechttoe rechtaan: DATS 24 start met 1 formule

DATS 24 gaat voor eenvoud en transparantie in een wirwar van formules en tarieven. Daarom biedt het enkel één formule aan met variabele prijszetting, waarbij de klant kan kiezen uit 3 producten: groene, duurzame elektriciteit, aardgas of de combinatie van beide. De comboformule werd door zowat drie vierde van de klanten gekozen tijdens de piloot die DATS 24 hield onder de medewerkers van de groep. En als bron voor de groene stroom opteert zo'n 70 % van de klanten voor de windmolenparken van Colruyt Group in de Noordzee.

"Steeds meer particulieren en gezinnen willen bewust kiezen voor duurzaam opgewekte, groene stroom, al dan niet in combinatie met aardgas. En die keuze lijkt een minder evidente keuze dan gedacht, is niet altijd even simpel. Hier brengen wij zowel eenvoud als zekerheid en een aantrekkelijke prijszetting op langere termijn, zoals klanten al langer van ons gewend zijn. We hebben binnen de groep jarenlang ervaring met de verkoop van energie. De variabele formule is voor Colruyt Group zelf al die tijd de meest voordelige formule gebleken. Ik geloof dus echt dat dit ook voor onze klant de beste formule is", vertelt Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24.

Eenvoud en zekerheid van een Belgisch retailbedrijf

Uit het meest recente CREG-rapport met de jaarmonitoring van de prijzen1 blijkt dat variabele contracten voor onbepaalde duur afgesloten altijd de lagere tarieven garanderen aan de gebruiker. En net dat is de formule die DATS 24 haar klanten aanbiedt. Raf Flebus verduidelijkt: "Op die manier willen we de klant de gemoedsrust geven dat die de juiste keuze maakt: naast groen en Belgisch ook nog eens aantrekkelijke, lage prijzen".

Dat DATS 24 deel uitmaakt van Colruyt Group blijkt uit nog meer aspecten. Klanten kunnen zich online aanmelden en bijvoorbeeld een simulatie maken op maat van hun verbruik. Doen ze dit met XTRA, de app die alle merken van de groep gebruiken in hun klantrelaties, dan beschikken ze ook over een online profiel met een dashboard dat onder meer hun verbruik weergeeft, hun facturen en de bronnen die ze kiezen.

Co-creatie met de klant

Medewerkers van Colruyt Group konden eind 2020 al intekenen. Dat deden ze met meer dan 1.500. Laura De Smet, Store Manager van de Okay in Hoeilaart, was één van hen:

"Het aanbod sprak me direct aan. Loyauteit aan de firma speelde ook wel wat, dat kan ik niet ontkennen. Maar vooral dat je zelf de bron kan kiezen van je stroom gaf mij het vertrouwen dat DATS 24 hard inzet op hernieuwbaar en duurzaamheid. Voor mij persoonlijk was het dan ook nog goedkoper dan wat we hadden op dat moment."

Zo kon DATS 24 de processen van deze nieuwe activiteit optimaliseren en scherpstellen.  De bedoeling is dat ze met de eerste externe klanten op die manier verder werken.

Raf Flebus:

"Als er bij klanten behoefte zou blijken aan uitbreiding van die formule, dan gaan we luisteren naar de klant en ons aanbod daarop afstemmen. Het is ook de bedoeling dat we klantentrouw belonen, eerder dan het klant worden op zich. We willen de klant gemoedsrust brengen op lange termijn: zowel ecologisch als economisch. Wij willen een positieve, duurzame relatie aangaan met de klant en samen stappen zetten naar een properder, betere wereld".

Download media materiaal

Meer informatie: Maarten Van Houdenhove, Pr- en persverantwoordelijke DATS 24