DATS 24 en gas.be huldigen het 100ste Belgische CNG-station in

Gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid van Vlaams-Brabant Tie Roefs en Leuvens Schepen voor Leefmilieu Mohamed Ridouani openden samen het 100ste CNG-station in België. Dit CNG-station is meteen het 60ste van DATS 24, de brandstofleverancier van Colruyt Group. Alle andere merken samen bieden in nog eens 40 locaties CNG aan. Op 7 jaar tijd heeft CNG of aardgas een duidelijke plaats veroverd als meest logische alternatief voor diesel of benzine. Het gros van de CNG-stations situeert zich in Vlaanderen. Daar tank je intussen in meer dan 1 op de 4 gemeenten aardgas. Onder impuls van DATS 24, de gasfederatie en distributienetbeheerders zoals Ores is Wallonië wel aan een inhaalbeweging begonnen.

Woensdag 20 juni 2018

CNG-netwerk breidt stelselmatig uit in België én in Europa

Na de feestelijke opening van dit 100ste CNG-station in Heverlee opent  DATS 24 dit jaar nog eens 15 bijkomende locaties. Zo kan later dit jaar ook CNG getankt worden in Wetteren, Basecles, Eupen, Erpe-Mere-, Ieper, Sint-Truiden, Hechtel-Eksel, Wommelgem en Knokke. De brandstoffenleverancier van Colruyt Group heeft daarnaast verschillende vergunningsaanvragen ingediend bij de bevoegde instanties om zijn CNG-netwerk verder te kunnen uitbreiden langs de belangrijkste wegen in Wallonië.

Tegen 2020 zou het aantal CNG-stations in België moeten oplopen tot 170. Ook in Europa is CNG aan een steile opmars bezig, met ambitieuze uitbreidingsplannen in onder meer Frankrijk, Spanje, Nederland, Duitsland en Italië.

Rijden op aardgas vergroent onze mobiliteit aanzienlijk

Volgens Juan Vazquez, algemeen directeur van sectorfederatie Gas.be, kan en zal aardgas een voorname rol spelen in het vergroenen van onze mobiliteit. “Rijden op aardas is vandaag het meest waardig alternatief voor vervuilende diesel- en benzinewagens. Ze stoten tot 31% minder CO2 uit en verminderen de uitstoot van fijn stof en NOx met zo’n 75%. En met de huidige ontwikkeling van het CNG-netwerk  is het stilaan voor iedereen haalbaar de switch te maken naar rijden op aardgas.”

Wie op zoek gaat naar een nieuwe wagen stelt zich terecht vragen bij de keuze voor een diesel- of benzinewagen. De wil tot vergroenen is steeds nadrukkelijker aanwezig. Het is een absolute voorwaarde om niet in te boeten aan comfort en gebruiksgemak. Bovendien zijn weinigen bereid meer te betalen voor een propere wagen.

“De automobilist wil wel vergroenen, maar met behoud van z’n gekende comfort.” — Raf Flebus, DATS 24

Net daar zit de kracht van rijden op aardgas of CNG”, aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24. “De luchtkwaliteit gaat er sterk op achteruit in België, en dan vooral in Vlaanderen. Volledig terecht wil de consument ook z’n gekende comfort en bewegingsvrijheid blijven genieten. Beide gaan absoluut samen. Zeker CNG-wagens bieden het grote voordeel van én goedkoper én overal inzetbaar te zijn én een wezenlijke bijdrage te leveren aan een gezondere leefomgeving”, vertelt Raf Flebus.

Rijden op aardgas en elektrisch rijden

Alternatieve voertuigen zoals hybride wagens, elektrische wagens en dus ook CNG-wagens zijn aan een sterke opmars bezig.  Eind april 2018 reden volgens de FOD Mobiliteit zo’n 81.704 hybride voertuigen op de Belgische wegen, 10.960 CNG-voertuigen en 9.422 elektrische voertuigen.  Rijden op aardgas is duidelijk in opmars. Zo overschrijdt het aantal bestellingen van CNG-wagens dit jaar nu al ruimschoots het aantal inschrijvingen in 2017.

Tie Roefs, Gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid van Vlaams-Brabant, bevestigt de positieve rol die CNG speelt in de verduurzaming van onze mobiliteit: “Rijden op CNG is één van de vele schakels in de transitie naar een duurzamere  mobiliteit. We zetten hierbij maximaal in op duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer, voor korte en lange verplaatsingen. Maar als de auto de enige optie is, zien we een CNG-wagen of elektrische wagen als goed alternatief is voor lange afstanden. We hebben dan ook niet geaarzeld om een omgevingsvergunning toe te kennen aan DATS 24 voor de inrichting van een CNG-installatie.”