Primeur: Bio-Planet en partners lanceren eerste Belgische sojaburgers en sojaspreads onder huismerk Boni Selection Bio

Bio-Planet, de biosupermarkt van Colruyt Group, presenteert vandaag 4 nieuwe plantaardige producten op basis van lokaal geteelde soja. De producten zijn het resultaat van een intensieve samenwerking met een lokale teler, producent en voedingsexperten. Hiermee steunt Bio-Planet de beginnende sojateelt in België en verruimt het haar plantaardige aanbod voor flexitariërs, vegetariërs en veganisten. De biosupermarkt wil bovendien het aandeel Belgische én lokale bioproducten in z’n winkels vergroten en zet daarom versterkt in op de verruiming van een écht lokaal winkelaanbod door steeds meer producten te verkopen uit een straal van minder dan 25 km rond elk winkelpunt. Nu al is een kwart van het totale assortiment in elke Bio-Planet lokaal. Hiermee beantwoordt Bio-Planet de sterke vraag naar lokale producten van consumenten die steeds duurzamer willen winkelen.

Dinsdag 28 mei 2019

De burgers en spreads met lokaal geteelde soja onder het huismerk Boni Selection Bio zijn een primeur voor ons land en het resultaat van een intensieve samenwerking met biolandbouwer Simon Colembie uit Kruishoutem, Brugse producent van vegetarische producten La Vie est Belle, en de kennisinstellingen Onderzoek en advies in land- en tuinbouw (Inagro) en Instituut voor landbouw- visserij en voedingsonderzoek (ILVO).

“De Belgische sojateelt is nog redelijk kleinschalig en echt pionierswerk maar wij geloven in het enorme potentieel ervan,” aldus Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet. “Een rijkere lokale sojateelt biedt immers meer mogelijkheden op het vlak van productinnovatie voor vleesvervangers met een groter en meer gevarieerd aanbod voor de consument als resultaat. Maar om de lokale sojateelt te doen groeien, moet de consument meer bewust gemaakt worden van de nutritionele en klimaatvriendelijke kenmerken van lokaal geteelde soja.”

Ook Joke Pannecoucque, soja-expert bij ILVO, gelooft in het potentieel van lokale soja. “Door soja in België te telen, zijn we minder afhankelijk van geïmporteerde soja uit Canada, Frankrijk, Italië en Oost-Europa. Bovendien is soja op zich een klimaatvriendelijk gewas. Het is een vlinderbloemige, een plantenfamilie die zijn eigen stikstofvoorziening regelt en die daardoor weinig extra kunstmest nodig heeft,” aldus Joke Pannecoucque.

Vleesvervangers steeds populairder

Met de nieuwe sojaburgers en spreads beantwoordt Bio-Planet de vraag naar een ruimer en diverser aanbod van plantaardige vleesvervangers. Deze categorie doet het al lang goed bij Bio-Planet: ongeveer de helft van de Bio-Planet klanten koopt ze. Met de introductie van de 2 vegan burgers en 2 -spreads op basis van 100 % Belgisch geteelde soja, brengt Bio-Planet nog meer variatie in dit assortiment.

De nieuwe producten zijn 100 % plantaardig met een Nutri-Score A en verrassen dankzij hun smaakcombinatie met zeewier en sesam. Bijzonder is dat de sojabonen in hun geheel verwerkt zijn in de burgers, wat niet het geval is in de sojaburgers die vandaag al op de markt zijn. Dit zorgt niet alleen voor een stevig bijtgevoel, maar vooral ook voor de bewustmaking van de consument dat het om volwaardige sojaproducten gaat. De verkoop van de nieuwe burgers en spreads is veelbelovend. Op één maand tijd bereikte Bio-Planet al 2.000 individuele klanten. Om nog meer klanten te laten kennismaken met sojaproducten van eigen bodem start Colruyt Group volgend jaar ook met de verkoop van 1 sojaburger in de Colruyt-winkels en 2 sojaspreads bij OKay.

Verduurzamen met ruimer Belgisch en lokaal aanbod

Via de verkoop van burgers en spreads gemaakt van lokale soja, steunt Bio-Planet de Belgische sojateelt. Dat past in de strategie van Colruyt Group – en van Bio-Planet in het bijzonder – om zoveel mogelijk lokale teelten te stimuleren en te evolueren naar een ruimer Belgisch bio-assortiment. Colruyt Group versterkt de Belgische biolandbouw nu al via samenwerkingen zoals die met het biolandbouwbedrijf De Lochting uit Roeselare. Dankzij de financiële steun van Colruyt Group slaagden zij er vorig jaar in hun biolandbouwgronden uit te breiden van 35 naar 55 hectare.

Bio-Planet gaat nog een stap verder door nog meer te investeren in een verruiming van het lokale aanbod. Vandaag is reeds een kwart van het totale assortiment in elke Bio-Planet lokaal. Dit betekent heel concreet dat zo’n 1.500 producten afkomstig zijn van lokale producenten uit een straal van zo’n 25 km rond de winkel. “Naar de toekomst toe willen we hier zeker verder op blijven inzetten,” besluit Jo Ghilain.