Mensen met allergieën kunnen nu nog vlotter aan de slag met app van SmartWithFood

De app SmartWithFood, ongeveer twee jaar geleden gelanceerd door Colruyt Group om klanten te helpen om op transparante manier informatie te verkrijgen over voedingsmiddelen, bevat vanaf nu ook informatie over de 14 wettelijke allergenen. Het toevoegen van informatie over het al dan niet aanwezig zijn van gluten, schaaldieren, ei, vis, pinda, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine en weekdieren maakt de app nóg completer voor mensen die specifieke voedingskeuzes willen maken. Dat is een unicum in ons land, want vandaag bestaat geen enkele duidelijke tool die mensen met allergieën de bomen door het bos laat zien. In een hedendaagse realiteit waar mensen steeds bewuster met (gezonde) voeding bezig zijn voor zichzelf en gezinsleden, en waarbij intoleranties en allergieën steeds frequenter voorkomen, is een dergelijke app dus een erg handige hulp. Colruyt Group wil op die manier verder de weg in slaan naar meer gepersonaliseerd voedingsadvies.

Maandag 16 juli 2018

SmartWithWhat?

De SmartWithFood app werd door SmartWithFood, de dochteronderneming van Colruyt Group, gelanceerd voor iedereen die bewust wil of moet eten. Ignace De Nollin, Business Unit Manager bij SmartwithFood: "Vandaag is één Belg op vijf lactose-intolerant. Ons land kent een indrukwekkende groei van aantal diabetici: 1 op 20 Belgen heeft diabetes, en die opmars gaat verder. Mensen zijn op zoek naar tools om hen te helpen in het kiezen van voedingsproducten die bij hen passen. SmartWithFood wil zo de digitale brug zijn tussen het persoonlijke voedingsprofiel enerzijds en het product of recept anderzijds."

Gebruikers van de app kunnen de barcode van een product inscannen, en zien dan in één oogopslag of het product tegemoetkomt aan de vereisten en voorkeuren van die specifieke persoon. Als gebruiker vul je eenmalig je voedingsprofiel in, en eventueel ook de profielen van je gezinsleden of vrienden die mee aan tafel schuiven. Vervolgens kunnen gebruikers in de app aanduiden of er rekening moet gehouden worden met intoleranties of met een vegetarische, vegan of alcoholvrije levensstijl.

Er kunnen meer dan 200 extra ingrediëntenvoorkeuren of -vereisten ingevoerd worden, en dit gaat heel breed: van geen bewaarmiddelen over cafeïne, tot net graag meer peulvruchten, etc. Vanaf vandaag werden daar ook de 14 allergenen aan toegevoegd.

Bovendien worden meteen alternatieven voorgesteld en kunnen gebruikers makkelijk en snel andere producten leren kennen. "We zien dat vandaag 1 op 5 gezinnen effectief het etiket van de producten moeten lezen en interpreteren om dit te kunnen matchen met de verschillende individuele noden van het gezin – gaande van allergenen, intoleranties, lifestyle- of dieetkeuzes en persoonlijke voorkeuren. Niet altijd een evidente klus. We willen daar een snel en handig hulpmiddel bieden met de app. Het feit dat er vandaag ook allergenen toegevoegd werden, is zeker een meerwaarde", geeft De Nollin aan.

Transparantie en gemak

De SmartWithFood-app wil meer gemak, eenvoud en transparantie brengen in het dagelijkse leven van de consument door hem/haar nog vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie. Met één klik op de smartphone ontvangen gebruikers informatie over:

• De ingrediënten van het product
  • Informatie over of het product vegetarisch, veganistisch of alcoholvrij is
  • De voedingswaarden van het product
  • Het gehalte aan suiker, verzadigde vetten en kcal t.o.v. andere producten in dezelfde categorie
  • Het equivalent aan lichaamsbeweging (fietsen, traplopen, zumba, ..) dat de portie vertegenwoordigt
  • NIEUW: de 14 wettelijke allergenen (gluten, schaaldieren, ei, vis, pinda, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine, weekdieren) en lactose

De Nollin verduidelijkt: "De reden waarom we nu pas deze allergenen-info hebben kunnen toevoegen is dat niet alle digitale data al volledig ter beschikking waren. We hebben samen met onze leveranciers heel hard gewerkt aan de juistheid en volledigheid van die data. We blijven ook volop aan die kar trekken om onze pioniersrol in deze verder te vervullen en consumenten op een makkelijke manier te helpen informeren over wat ze wel en niet nodig zouden hebben".

De app herkent nagenoeg alle producten in de winkels van Colruyt Laagste Prijzen, Bio-Planet, OKay en de aangesloten Spar winkels van Colruyt Group. De SmartWithFood-app is gratis te downloaden via Google Play of de App Store.

De Nollin geeft ook nog mee: "SmartWithFood werkt ook business-to-business, met andere woorden als dienstverlener voor andere bedrijven. Producenten, retailers en food health professionals kunnen op die manier gepersonaliseerde product- en receptinformatie aan hun klanten aanbieden, zowel offline als online. We analyseren ook hun voedingsassortimenten op basis van onze data."