Spar lanceert primeur: selfscan met smartphone bespaart klanten tijd

Spar Colruyt Group gaat van start met een primeur op de Belgische markt. Met de vernieuwende app Scan. Pay. Go. kunnen klanten zelf hun boodschappen scannen en betalen met hun smartphone. Spar is de eerste supermarktketen die dit innovatieve selfscan-systeem introduceert en daarmee inspeelt op het snel veranderende retaillandschap. In een eerste testfase wordt deze extra service geïntroduceerd in vier Spar-winkels in de loop van juni. De klassieke kassa’s blijven bestaan zodat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze afrekenen.

Maandag 4 juni 2018

“Geen rij voor mij”

Dankzij de nieuwe app Scan. Pay. Go. – met als baseline “Geen rij voor mij” - kunnen klanten met hun smartphone producten scannen en betalen, zonder langs een klassieke kassa te gaan. Voor onverpakte producten, zoals groenten en fruit, zijn er in de winkel digitale weegschalen voorzien. “Geen aparte scanner, geen apart betaalsysteem, geen apart kasticket. Het enige wat onze klanten nodig hebben, is hun smartphone”, zegt algemeen directeur Dirk Depoorter van Retail Partners Colruyt Group, de licentiehouder van Spar in België. “Het is een extra service die we aanbieden om in te spelen op de veranderende gewoonten van een deel van onze klanten. Sommige klanten willen zo snel mogelijk winkelen. Vanaf nu kunnen zij kiezen tussen twee afreken-systemen. Kiest een klant voor ‘geen rij voor mij’, dan is Scan. Pay. Go. de perfecte oplossing.”

Hoe werkt het?

Inloggen op de Scan. Pay. Go.-app gebeurt eenmalig met Xtra, de slimme klantenkaart geldig in 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group. Klanten scannen het product dat ze in hun mandje of kar leggen. Klanten kunnen op elk moment het huidige totaalbedrag van hun winkelmandje raadplegen. Wanneer ze klaar zijn, betalen ze met hun vertrouwde online banking app of de Bancontact-app. Wanneer de boodschappen betaald zijn, krijgt de klant een QR-code op het scherm waarmee hij of zij door een poortje de winkel kan verlaten. Bij vragen of problemen staat het personeel klaar om te helpen en te begeleiden. Zij hebben daarvoor een specifieke opleiding gekregen.

Spar kiest er bewust voor om ook de klassieke manier van winkelen met bemande kassa’s te behouden. Zo kunnen de klanten altijd kiezen tussen de 2 systemen. En de klanten die eerst voor de selfscan gekozen hadden en zich daarna bedenken, kunnen nog altijd naar de klassieke kassa.

Technologie op maat van Spar Colruyt Group

Om dit project mogelijk te maken, werkte Retail Partners Colruyt Group samen met verschillende partners die de hardware en software hebben ontwikkeld. Zoals het Amerikaanse technologiebedrijf FutureProof Retail die in nauwe samenwerking met Spar een oplossing op maat heeft uitgewerkt. De integratie van zowel de selfscan als de Xtra-kaart en de betaalapps in de Scan. Pay. Go.-app, zorgen voor een snelle en gebruiksvriendelijke ervaring die typisch is voor de Spar-buurtsupermarkten.

Uitrol in de winkels

De app gaat in primeur in Spar Wespelaar op 4 juni. De klanten van Spar Kalken kunnen de selfscan voor het eerst uitproberen op 18 juni. Spar Vielsalm en Sint-Genesius-Rode volgen op 25 juni. Ook buurtwinkelformule OKay zal de technologie binnenkort introduceren in enkele testwinkels. De selfscan-applicatie sluit immers perfect aan bij de filosofie van een buurtwinkel: een snelle en aangename winkelervaring. Na een testfase van minstens 6 maanden wordt de verdere uitrol naar andere winkels bekeken