Treinvervoer van verse producten reduceert CO₂-uitstoot met 70 %

Vrijdag 18 november 2016

Colruyt Group gaat wekelijks meerdere containers citrusvruchten uit Spanje laten overkomen via Cool Rail, een nieuwe treinverbinding voor verse producten tussen het Spaanse Valencia en de haven van Keulen. De containers gaan dan per vrachtwagen naar het distributiecentrum in Halle en keren geladen met lege kratten terug naar Keulen. De Cool Rail-verbinding is een duurzaam alternatief voor wegtransport. Elke container legt 83 % minder vrachtwagenkilometers af, wat resulteert in een CO2-reductie van 70 %. Voor Colruyt Group kadert deze stap in zijn ruimere streven naar duurzamer transport.

Volle containers

Dankzij de nieuwe verbinding kan Colruyt Group ook zijn retourritten optimaliseren. Op dezelfde site waar het citrusfruit gelost wordt, worden de containers immers geladen met gewassen EPS-klapkratten voor transport terug naar Keulen. “Zo gaan de containers altijd geladen op transport en vervoeren we op geen enkel ogenblik lucht”, zegt projectleider import Wim Verghote. “Bovendien neemt het gecombineerde traject Valencia – Keulen – Halle slechts 1 dag meer tijd in beslag dan het volledige traject per vrachtwagen. Daardoor blijft de versheid van de producten gegarandeerd.”

De Cool Rail kan op termijn naast citrusvruchten voor Colruyt Group ook andere verse producten zoals broccoli en sla vervoeren van Valencia naar Keulen.In november zullen er twee treinen per week rijden, met de ambitie om te evolueren naar vijf per week, naarmate er meer partners zich bij het initiatief aansluiten.

Duurzamer vrachtvervoer

Voor Colruyt Group past de deelname aan Cool Rail in zijn streven naar een duurzamer internationaal transport, onder meer door over te schakelen van vrachtwagen naar trein en boot. Voor de goederen die de groep vanuit andere Europese landen invoert, wordt al ruim de helft van het traject per trein of boot afgelegd. Zo werden er op de Europese wegen jaarlijks al 3.177.000 vrachtwagenkilometers vermeden. “We zijn blij dat we nu aan dit initiatief kunnen deelnemen”, zegt Wim Verghote. “En we blijven uitkijken naar mogelijkheden om de impact van ons goederentransport verder te verminderen.”

Samenwerking over de grenzen heen

Cool Rail is een internationaal initiatief met zes partners uit retail, logistiek en de transportsector in Nederland, België en Duitsland. Wim Verghote: “Het is opmerkelijk dat zo veel partners mekaar vinden om samen te werken aan duurzamer transport. Hopelijk zal dit initiatief ook anderen inspireren om actie te ondernemen.”

Cool Rail werd opgestart door de Nederlandse groente- en fruitgroothandel Bakker Barendrecht, het logistieke bedrijf Euro Pool System en ondersteund door het Havenbedrijf Rotterdam. Zij werkten samen met adviesbureau Mercator Novus om Cool Rail te ontwikkelen en in de praktijk te brengen. Naast Colruyt Group nemen ook de retailers Albert Heijn en Edeka (Duitsland) deel.