Vernieuwde OKay Lontzen heropent als duurzame buurtsupermarkt

Op vrijdag 27 november opent OKay Lontzen opnieuw de deuren na uitgebreide verbouwingswerken. De winkel werd vergroot en vernieuwd in de stijl van de OKay-buurtsupermarkten van de nieuwste generatie. Zo kunnen klanten genieten van nog meer diensten: een nieuwe broodhoek, een opgefriste freshmart en nieuwe diepvrieskoffers met glazen deksel. Dankzij deze transformatie verkleint OKay Lontzen bovendien zijn ecologische voetafdruk. Store manager Cédric Falise en zijn 12-koppig team verwelkomen hun klanten graag met respect voor de geldende coronamaatregelen.

Dinsdag 24 november 2020

Fris en modern ingericht

De OKay-winkel in Lontzen sloot 5 weken de deuren voor vernieuwingswerken. De werken hebben een week langer geduurd dan verwacht wegens het coronavirus. De winkel heeft nu een oppervlakte van 650 m² en is fris en modern ingericht. “Zo kunnen we onze klanten nog beter bedienen en onze troeven beter uitspelen”, legt store manager Cédric Falise uit. Buiten de freshmart werden extra koelmeubels geplaatst en de freshmart zelf werd opgefrist. “Ons uitgebreide aanbod vers fruit en verse groenten komt er volledig tot zijn recht.”

De broodhoek werd uitgebreid en vernieuwd en is nog gebruiksvriendelijker. “Elke dag wordt er vers brood geleverd en bakken de winkelmedewerkers zelf kwaliteitsvolle koffiekoeken en broodjes af.” In de diepvriesafdeling staan nu diepvrieskoffers met glazen deksel, zodat klanten de producten sneller en makkelijker kunnen zien.

Kind van de streek

Het cliënteel blijft trouw aan OKay Lontzen en is gehecht aan het ruime assortiment, de vriendelijke medewerkers en de laagste prijzen in de buurt. Cédric Falise: “Die lijn willen we met ons 12-koppig team, allemaal afkomstig uit de streek, doortrekken in onze vernieuwde winkel.”

De winkel ligt dicht bij een grote verkeersader (N67) en op ongeveer 2 km van de afrit Eupen/Welkenraedt (E40). Er zijn 79 parkeerplaatsen voor auto’s en in de fietsstalling is plaats voor 12 fietsen.

Om hun klanten vanaf 27 november in alle veiligheid te kunnen ontvangen, heeft het personeel alle nodige maatregelen getroffen tegen het coronavirus.

​ Duurzaam bouwen

Bij de renovatie van de OKay-winkel in Lontzen is veel aandacht besteed aan duurzaamheid op vlak van isolatie, ventilatie, verlichting, koeling en verwarming. De winkel is vanaf nu volledig vrij van fossiele brandstoffen. “We hebben veel nagedacht over hoe we onze winkel zo duurzaam mogelijk kunnen maken”, zegt Cédric. “In elke fase van het renovatieproces hebben we gekozen voor de meest duurzame oplossing. De koelinstallatie werkt bijvoorbeeld op propaan. Hierdoor daalt de CO-uitstoot met 90 % in vergelijking met een klassiek koelsysteem. De vrijgekomen warmte van de koeling wordt dan weer gerecupereerd.” Maar dat is niet de enige verbetering. De ledverlichting zorgt voor 30 % minder energieverbruik en het gebouw is extra goed geïsoleerd. Het ventilatiesysteem recupereert 75 % van de warmte uit de lucht.

Voor de gevel van de winkel werd verf gebruikt die schadelijke stoffen uit de lucht afbreekt. Onder invloed van zonlicht zet deze verf stikstofoxiden, ozon en organische schadelijke stoffen om in nitraat en zuurstof. Door de regen worden de nitraten opgelost en weggespoeld.