Vernieuwde Spar Kalken heropent de deuren met dagschotelrestaurant

Op donderdag 28 november opent de Spar Colruyt Group-winkel in Kalken opnieuw de deuren na een grondige make-over. De buurtsupermarkt werd ingericht volgens de stijl van de nieuwste generatie Spar-winkels. Klanten kunnen er ook terecht in het nieuwe dagschotelrestaurant met 60 zitplaatsen. Uitbaters Philippe Serraes en Eva Michiels nodigen hun klanten en de buurtbewoners graag uit voor de openingsreceptie op woensdag 27 november van 18 tot 21 uur voor een rondleiding, een hapje en een drankje.

Grotere winkeloppervlakte en parking

Het gebouw van Spar Kalken – een voormalige tapijtenwinkel – dateert van de jaren 70. "We spelen al langer met de gedachte om onze winkel grondig te vernieuwen," zegt Philippe. “Twaalf jaar na de opening begon er overal wat sleet op te komen.” De hele winkel werd in twee fases heringericht en bleef tijdens de werken gewoon open. De burelen en de beenhouwerij werden gesloopt en heropgebouwd. De winkeloppervlakte stijgt van 700 naar 1.000 m², de wettelijke maximum die de gemeente Laarne heeft opgelegd voor winkels langs de Dendermondsesteenweg. Spar Kalken slaagde er ook in twee naburige huizen over te kopen en om te vormen tot parking. Daardoor stijgt de capaciteit van 75 naar 110 parkeerplaatsen.

Dagschotelrestaurant en tearoom

Via een aparte ingang komen klanten binnen in ‘Margriet’, een combinatie van dagschotelrestaurant en tearoom met zestig zitplaatsen. Elke dag serveren ze er één dagschotel en een vegetarisch alternatief. Klanten kunnen hun eigen bordje opscheppen en zich bedienen aan de saladbar. In de open keuken en bakkerij zien ze de koks live aan het werk. Er worden ook verse huisgemaakte taarten en gebak geserveerd. “Het restaurant is vernoemd naar Margriet, de grootmoeder van Philippe”, vertelt Eva. “Het vlees en charcuterie uit onze beenhouwerij brengen we trouwens aan de man onder de naam Fons, naar mijn grootvader.”

Marktgevoel en nadruk op vers

Spar Kalken ziet er fris en modern uit en werd ingericht volgens de stijl van de nieuwe generatie Spar-buurtsupermarkten. Philippe tekende als lid van de Spar-toekomstraad het nieuwe concept zelf mee uit. “We willen nog meer inspelen op onze versafdelingen en een echt marktgevoel creëren. In onze warme bakkerij bakken we meermaals per dag vers brood en gebak. Onze groenten en fruit worden voortaan nog ruimer en aantrekkelijker uitgestald.”

Philippe en Eva kozen zoveel mogelijk voor duurzame en milieuvriendelijke technieken om klaar te zijn voor de toekomst. De koeling en verwarming in de supermarkt gebeurt op basis van een warmtepomp met geothermische boringen. De restwarmte van de koelcellen wordt hergebruikt om de negen bovenliggende appartementen te verwarmen. “Het dak van ons pand is ook uitermate geschikt voor zonnepanelen, dus we zijn van plan om binnenkort een groot aantal te installeren.”

Retail zit in de familie

Als dochter van een Oost-Vlaamse zelfstandige met winkels in Baasrode, Berlare en Zele, was Eva al bekend met de retailwereld. Dertien jaar geleden begon ze samen met man Philippe een nieuwe zaak in Kalken. Het team van Spar Kalken bestaat uit een twintigtal fulltime medewerkers. Eva: "We hebben een sterke basis met collega’s op wie we kunnen bouwen. We hebben hen ook nauw betrokken bij de hele make-over.”

Volg Spar Colruyt Group

Boilerplate Spar Colruyt Group

Over Spar Colruyt Group

De meer dan 200 Spar-winkels zijn gezellige buurtsupermarkten, uitgebaat door vakbekwame zelfstandige ondernemers die met eigen accenten hun winkel uniek maken. Ze bevinden zich in dorps- of stadskernen en onderscheiden zich door hun verse producten, scherpe prijzen en de liefde voor lekker eten. De winkeloppervlakte varieert van 300 tot 1.200 m². Meer info op mijnspar.be