OKay-winkels roepen zigeunerburgers en soepballetjes terug

Bij microbiologische controles door een onafhankelijk erkend labo werd de aanwezigheid van salmonella vastgesteld in zigeunerburgers en soepballetjes met kip. Daarom heeft OKay in overleg met het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen) beslist om deze producten uit de verkoop te nemen.

OKay vraagt zijn klanten om deze producten niet te consumeren en terug te brengen naar de winkel. Ze worden dan terugbetaald. Intussen werden de producten in alle OKay-winkels uit de rekken gehaald.

Mogelijke symptomen van salmonellabesmetting

De mogelijke symptomen van een salmonellabesmetting zijn koorts, buikkrampen en diarree. Deze symptomen doen zich meestal voor binnen de 12 à 48 u. na de besmetting.

De symptomen duren meestal 4 à 7 dagen en de meeste mensen herstellen zonder specifieke behandeling. Jonge kinderen, zwangere vrouwen, personen met een verminderde immuniteit en ouderen behoren tot de risicogroep. Voor hen kunnen de symptomen zwaarder doorwegen en hospitalisatie tot gevolg hebben.

Wie van de zigeunerburgers of de soepballetjes heeft gegeten en deze symptomen vertoont, raadpleegt het best zijn of haar huisarts.

Als de zigeunerburgers en de soepballetjes goed gebakken zijn (zoals aangegeven op de verpakking), is het risico op besmetting heel beperkt.

Productomschrijving:

Zigeunerburgers 2 x 125 g

Artikelnummer: 30510

Type verpakking: verpakt onder beschermende atmosfeer in een transparante schaal met folie

Uiterste consumptiedatum: 1/11/2018

Soepballetjes met kip 250 g

Artikelnummer: 12235

Uiterste consumptiedatum: 1/11/2018

Voor meer informatie kunnen klanten terecht op het nummer 02 345 2345.

Contactpersoon:

Hanne Poppe